Jsou SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říkají studie

Podle nejnovějších informací má stále se zvyšující obliba vozidel kategorie SUV negativně ovlivňovat počet fatálních nehod chodců. Údaje průzkumu z USA dokonce tvrdí, že u těchto vozidel je pravděpodobnost smrtelného úrazu chodců při srážce 23x vyšší.

Deníky Detroit Free Press a USA Today Network se zabývali nehodami a ohroženími chodců. Nedopadlo to právě lichotivě pro vozidla kategorie SUV, dodávky a rovněž pro Američany oblíbené pick-upy. Pokud jde totiž o nehody zahrnující chodců, u těchto vozidel je prý šance způsobení smrtelného úrazu hned několikrát vyšší než u jiných automobilů.

Přesněji se mluví o 23x vyšší pravděpodobnosti, že střet SUV, pick-upu či dodávky s chodcem skončí s fatálními následky. Průzkum tvrdí, že od roku 2009 se v USA zvýšil počet smrtelných nehod chodců o celých 46% a samotná obliba velkých SUV tomuto zvýšení přímo nahrává. Například v roce 2016 zemřelo na následky dopravní nehody v USA skoro 6000 chodců.

SUV ohrožuje chodce
Automobily typu SUV jsou nebezpečné pro chodce.

Pochopitelně, ale nelze vinu házet pouze na existenci jisté kategorie vozidel. V celém počtu zmíněných nehod se také vyskytují případy chodce pod vlivem alkoholu, lidí procházejících vozovku mimo průchodů nebo osob hledících nepozorně do telefonu, příštích okolí, takzvaní smartphone zombies.

Vozidla SUV však mají v těchto případech hrát stále větší a nebezpečnější roli. Během období let 2006 až 2016 totiž jejich účast na smrtelných nehodách údajně narostla o 69%. Dřívější studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy (IIHS) přitom ve stejném typu nehod uváděli zvýšení účasti vozů SUV o celých 81%. Stále rostoucí popularita vozidel kategorie SUV se tedy nechvalně ukazuje i v tomto průzkumu.

Pokud jde o zmíněnou 23x vyšší nebezpečnost vůči chodcům, americké deníky se odvolávají na dvanáct různých analýz shrnujících nárazové testy a reálné následky těchto nehod.

IIHS pak samozřejmě dodává, že negativem je i obecný design a konstrukce vozidel. SUV, pick-upy a dodávky mají většinou masivní přídě s vysoce umístěnou kapotou a pravděpodobnost těžkého úrazu hlavy či hrudníku je zde tedy mnohem vyšší než u jiných vozidel.

SUV BMW
BMW

Na základě těchto průzkumů měl americký úřad pro bezpečnost provozu (NHTSA) zavést nové standardy pro hodnocení bezpečnosti vozidel vůči chodcům a tímto zatlačit na výrobců automobilů. Díky protestům některých výrobců bylo ale zavedení nových kritérií odloženo až pro vozidla modelového roku 2019.

Nelze však tvrdit, že automobilky dále nezlepšují konstrukce svých modelů, nehledě na stále rozšířenější hi-tech výbavy, které díky nejrůznějším asistentem a systémem hlídají okolí vozidla, varují řidiče nebo se automaticky snaží nehodě zabránit. Časem tak možná „vina“ SUV na nehodách chodců zase pomalu opadne.

  • Podobné články
0
Rady pro řidiče

Rozjíždění vozidla na dvojce: Škodí autu i vašim nervem!

0
Novinky

Kia Sportage prošla faceliftem. Co nového přináší?

0
Novinky Zajímavosti

Příjezd neomylného policejního radaru?

Navigácia

Magazíny