Jak na správný rozjezd do kopce? Noční můra nezkušené řidiče.

Určitě si pamatujete na své první začátky v autoškole a samozřejmě na první nácvik rozjezdu do svahu. Mnozí se velmi báli, jak to zvládnou a zda se to vůbec dokážou naučit. V autoškole pod drobnohledem zkušeného instruktora možná malina, ale po získání řidičského průkazu je třeba udržovat ve formě a správný rozjezd do kopce sem-tam cvičit. Někteří řidiči dělají tu chybu, že se snaží vyhýbat všem kopečkem a jezdí, pokud je to možné, jen po rovině. A to je velká chyba.

Mnoho řidičů se trápí s rozjezdem do kopce z několika příčin. Za prvé, mohou být nervózní z toho, že jim auto „chcípne“ a budou mít ostudu nebo se mohou bát toho, že způsobí nehodu, pokud za nimi bude stát další auto a oni rozjezd neodhadnou. Pro takových vodičů jsou určeny elektronické ruční brzdy nebo asistenční systémy s názvem Hill Start, ale stále jsou v menšině. Na silnicích jezdí stále mnoho aut s manuální převodovkou, spolu s klasickou ruční brzdou.

Jaká je bezpečná vzdálenost při stání, před rozběhem do kopce?

Ideální bezpečná vzdálenost při stání do kopce je taková, že řidič vidí celou zadní pneumatiku předchozího vozidla. Jde o minimální vzdálenost, kterou je nutné dodržet. Pokud se auto před vámi jde pohnout do kopce, nemůžete vědět, jaký řidič v něm sedí, jaké má k dispozici bezpečnostní systémy a proto je důležité zachovat správnou vzájemnou vzdálenost. Pokud by se stala nehoda a s druhým řidičem se nedokážete dohodnout na zavinění, je třeba zavolat policistů. Ti posuzují každou nehodu individuálně, bude to možná výpověď proti výpovědi a nakonec nehodu posoudí jako nedodržení bezpečné vzdálenosti. V tom případě, pokud nemáte v autě kameru, oslovte jiných svědků, řidiče, řidiče nebo chodce. Policisté musí zohlednit všechny důkazy, ať už jde o záznam z autokamery nebo výpovědi okolních svědků.

Tipy a triky pro rozběh do svahu

Spíše pro ty méně zkušené řidiče přinášíme pár rad, jak se správně rozjet do kopce, ať už s ruční brzdou nebo bez ní, ačkoli tento způsob je o něco komplikovanější a vyžaduje si citlivější práci se všemi třemi pedály. Rovněž musíte správně vnímat vibrace motoru, které jsou odlišné než při rozjezdu s ruční brzdou.

Nepanikařte v případě, že se auto při rozběhu nejdříve pohne mírně vzad. Je to normální a stačí jen dál pomalu popouštět spojku, která sesune auta zastaví a auto se pohne směrem vpřed. Vyžaduje si to pouze praxe a správné vypěstovaný návyk pro citlivou práci s pedály.

rozjezd do svahu
Rozjezdu do svahu se nemusíte bát. Jednoduchý návod vám pomůže.

Rozjezd s ruční brzdou

  1. Jemně přidejte plyn a udržujte stabilní otáčky.
  2. Pomalu pouštějte spojku.
  3. Otáčky motoru začnou klesat, což znamená, že je spojka v záběru. V případě, že popustíte spojku ještě trochu, pocítíte, že autu v rozběhu brání zatažena ruční brzda. Tehdy přestanete popouštět spojku a pedál udržíte ve stejné poloze.
  4. Uvolněte ruční brzdu.
  5. Pomalu dopúšťajte spojku, až se auto rozjede. Dávejte si pozor na příliš prudké puštění spojky, jinak auto začne skákat a motor může zhasnout.

Rozjezd bez ruční brzdy

  1. Pravou nohu máte na brzdě, levou nohu máte položenou na spojce.
  2. Motor je ve fázi volnoběhu, takže jen velmi opatrně pouštějte spojku.
  3. Jakmile ucítíte vibrace motoru a klesnou jeho otáčky, pohyb spojky okamžitě zastavte. Pokud byste spojku dále pouštěli, motor se zastaví.
  4. Přeložte pravou nohu z brzdového pedálu na plynový a citlivě přidejte. Netřeba mít obavy, auto se na svahu udrží i na volnoběhu a postupným přidáváním plynu se začne pomalu rozjíždět.
  5. Pomalu dopúšťajte spojku, dokud se auto úplně nerozběhne. Se spojkou třeba citlivě a nepouštět ji příliš rychle, jinak vám auto začne skákat a motor může zhasnout.
  • Podobné články
0
Rady pro řidiče

Rozjíždění vozidla na dvojce: Škodí autu i vašim nervem!

0
Zajímavosti

Co se stane, když na auto dopadne hodně vody

0
Novinky Rady pro řidiče Tipy a triky

Řidiči, pozor! Tyto poruchy zvedají spotřebu vašeho miláčka

Navigácia

Magazíny